@motspregons
En el context del programa Tenim la paraula, que el Departament d’Educació impulsa des del curs 2019-2020, s’han previst un seguit d’actuacions que interpel·lin directament l’alumnat de secundària i batxillerat en l’ús i la millora de la comunicació oral tant a l’aula com en altres contextos d’interacció.
Una d’aquestes actuacions és el I concurs Jo tinc la paraula, que té com a objectiu provocar la reflexió per part de l’alumnat de secundària i batxillerat sobre els components que fan que la comunicació oral sigui eficaç. Amb un enregistrament de vídeo, a la manera d’un youtuber, podran expressar-se i comunicar les seves idees, opinions, dubtes, experiències, etc.
S'ha d'enregistrar un vídeo en format horitzontal i en MP4 amb una durada no superior als 3 minuts.
Es pot fer el vídeo individualment (monòleg) o en parella (diàleg).
S'ha d'escollir un dels cinc temes següents:
Parlar amb fluïdesa
Por a parlar amb públic
Llenguatge no verbal
La conversa
Adequació a la situació comunicativa
S'ha de compartir l'enllaç al vídeo al correu jmas2239@xtec.cat
Parlar amb fluïdesa. (...) pots participar al concurs Jo tinc la paraula enviant un vídeo en el qual expliquis com t’ho fas per parlar amb fluïdesa. També pots explicar com t’has sentit quan has tingut alguna dificultat per parlar amb fluïdesa i com ho vas resoldre o com ho podies haver resolt.
Por a parlar en públic. Participa al concurs Jo tinc la paraula i explica’ns quina és la teva manera de vèncer la por de parlar en públic. També pots explicar en quines situacions has tingut por de parlar en públic.
Llenguatge no verbal. I ara vosaltres teniu la paraula. Envieu un vídeo al concurs Jo tinc la paraula explicant com us comuniqueu a través del vostre cos, quins gestos feu servir per comunicar-vos... O també podeu mostrar situacions en què el cos no expressi allò que esteu dient.
La conversa. (…) participeu al concurs Jo tinc la paraula explicant quin tipus de conversa us agrada tenir i amb qui (o amb qui no!). També podeu explicar què feu per no perdre el fil d’una conversa i què vol dir per a vosaltres saber escoltar...
Adequació a la situació comunicativa. Participa al concurs Jo tinc la paraula! amb un vídeo explicant com t’ho fas per adaptar-te al context on ets. També pots representar una situació concreta i experimentar què passaria si fessis servir expressions adequades o expressions inadequades (podríeu fer-ne les dues versions)
Com fer un vídeo? Per fer el vídeo els alumnes poden seguir les orientacions del tutorial Making of que trobareu en aquest enllaç.
De cada categoria només es podran presentar un màxim de tres treballs per cada grup-classe que participi en el concurs.
Per participar amb un vídeo al I concurs Jo tinc la paraula cal seguir els passos següents:
Penjar el vídeo a l’Instagram del centre educatiu amb el hashtag #JOTINCLAPARAULA. Si el centre no disposa d’Instagram, haurà d’enviar l’enllaç de la seva pàgina web on s’hagi penjat el vídeo al correu electrònic tenimlaparaula@xtec.cat, amb l’assumpte: Concurs JOTINCLAPARAULA.
Al mateix temps, el centre ha de fer arribar a aquest mateix correu electrònic, tenimlaparaula@xtec.cat, indicant a l’assumpte Concurs JOTINCLAPARAULA, aquest full d’inscripció emplenat. L’enviament d’aquesta inscripció implica l’acceptació de les bases i el vistiplau del centre a la participació de l’alumne o dels alumnes al concurs.
El vídeo ha de tenir un títol identificatiu i a continuació s’ha d’especificar a quin tutorial fa referència.
Títol del vídeo_Tema del tutorial seleccionat
Per exemple:
El cor se’m dispara_ Por a parlar en públic
El cos i jo_ El llenguatge no verbal
També cal indicar en el text de publicació de l’Instagram, el nom de l’alumne o alumnes, el centre educatiu i la categoria (A-B-C).
Acabat el període per presentar-se al concurs, es farà una selecció dels vídeos que s’adeqüin a les bases i es penjaran al canal de la plataforma Youtube Concurs Jo tinc la paraula.
El període de lliurament dels vídeos és